Anteny więcierzowe
r***@gazeta.pl
2009-10-19 19:26:08 UTC
Może ktoś z grupowiczów zna jakieś dobre źródło na ten temat. Niestety nie mogę
nic wygooglować. Może jest jakaś np rosyjska strona, lecz ja niestety nie znam
zupełnie cyrylicy. A bardzo ciekawi mnie ten temat.
MAc
2009-10-19 19:50:24 UTC
Post by r***@gazeta.pl
Może ktoś z grupowiczów zna jakieś dobre źródło na ten temat. Niestety nie mogę
nic wygooglować. Może jest jakaś np rosyjska strona, lecz ja niestety nie znam
zupełnie cyrylicy. A bardzo ciekawi mnie ten temat.
Na moje oko (chociaż mogę się mylić) należy szukać w kierunkach:
antena klatkowa, cage dipole, dipol nadienienki, dipole szerokopasmowe

(przynajmniej tyle wynika z opisu patentowego)
(Znaleziony polski patent dotyczy tylko rozwiązania konstrukcyjnego)
r***@gazeta.pl
2009-10-19 20:01:05 UTC
To pokrewny temat lecz nie to samo, ale spróbuję, może akurat się trafi przy
okazji :-)
MAc
2009-10-19 21:29:04 UTC
Post by r***@gazeta.pl
To pokrewny temat lecz nie to samo, ale spróbuję, może akurat się trafi przy
okazji :-)
To zdradź co już wiesz :-) bo dla mnie to typowa szerokopasmówka z
powiększoną średnicą.

MAc
mrn
Luke
2009-10-20 04:49:14 UTC
Post by MAc
To zdradź co już wiesz :-) bo dla mnie to typowa szerokopasmówka z
powiększoną średnicą.
A w moich stronach tak się mówi na takie długie pały radmorowskie o
konfiguracji bodaj 3x5/8 na 2m. W odróżnieniu od krótkiej pały
kolejowej, na którą mówi się "pałka" :)

Luke
marko1a
2009-10-20 07:42:00 UTC
Mo¿e kto¶ z grupowiczów zna jakie¶ dobre Œród³o na ten temat. Niestety nie
mogê
nic wygooglowaæ. Mo¿e jest jaka¶ np rosyjska strona, lecz ja niestety nie
znam
zupe³nie cyrylicy. A bardzo ciekawi mnie ten temat.
Na pocz±tek http://www.antentop.org/006/files/dn006.pdf

Marek
r***@gazeta.pl
2009-10-20 14:58:44 UTC
Ktoś znów wrzucił dipol Nadienki, jak wspominałem to nie to samo. Antena
więcierzowa to pochodna od anteny discone (lub odwrotnie). Rzeczywiście jest
anteną szerokopasmową i o to mi głównie chodzi. Przede wszystkim jest pionowa i
nie zajmuje dużo miejsca. Szukam najlepiej jakiegoś praktycznego rozwiązania.
Paweł Stobiński
2009-10-20 17:40:19 UTC
Post by r***@gazeta.pl
Może ktoś z grupowiczów zna jakieś dobre źródło na ten temat. Niestety nie mogę
nic wygooglować. Może jest jakaś np rosyjska strona, lecz ja niestety nie znam
zupełnie cyrylicy. A bardzo ciekawi mnie ten temat.
Był artykuł w ŚR na ten temat, ale nie pamiętam numeru - ale max 2 lata w
tył, autorem był sp7ht.

pozdrawiam,
Paweł
Dariusz K. Ładziak
2009-10-20 18:39:39 UTC
Post by r***@gazeta.pl
[...]
Czyli w teorii anten szukaj pod hasłem "anteny zdefiniowane przez kąty".
Polecam jak zwykle w takim przypadku "anteny i rozchodzenie się fal
radiowych) D.J.Bema.
--
Darek
sp5iqu
piotr mlynarski
2009-10-20 20:39:28 UTC
Post by r***@gazeta.pl
Może ktoś z grupowiczów zna jakieś dobre źródło na ten temat. Niestety nie mogę
nic wygooglować. Może jest jakaś np rosyjska strona, lecz ja niestety nie znam
zupełnie cyrylicy. A bardzo ciekawi mnie ten temat.
witam,
swego czasu bawilem sie taka antenka ale tylko teoretycznie ( mmana)
na swoj uzytek nazwalem ja sobie stozkowa - bo istotnie , jak pisales w
pozniejszych postach, ma ono sporo wspolnego z antena typu discone a ze
ang. cone to stozek stad taki moj przymiotnik :)
posiadam rosyjskie zrodlo opisujace te antene - mianowicie jest to
artykul UW4HW opublikowany w rosyjskim "Radio" nr 12 z 1968 roku
powiadasz ze nie znasz rosyjskiego wiec mam dla ciebie dwie wiadomosci
jedna jest "dobra" a druga "zla" zaczne od tej dobrej - istnieje
dokladny opis po polsku tej anteny opublikowany w Biuletynie PZK
autorstwa SP8ENR zas ta zła jest taka iz nie moge ci podac konkretnego
numeru biuletynu poniewaz ksero ktore posiadam niestety nie zawiera
tegoz numeru - co prawda akurat tuz pod tym artykulem istnieje dopisek
readakcyjny dotyczacy jakieos sprostowania z biul. pzk nr 11-12 1984r a
wiec nalezy przypuszczac ze ten polski artykul znajduje sie w biul. pzk
pozniejszym niz wymieniona data ( moze to nawet num 1 czy 2 z 1985 r
itd.. ) no i na koniec info dodatkowe majace pozytywny charakter - ksero
jest znakomitej jakosci i jesli nie znajdziesz tego Biuletynu to moge
zrobic ci ksero z ksero i wyslac na twoj adres ale to juz ew. na priv

serdecznie pozdrawiam, piotr, sq7mpj
Jacek WoŒniak
2009-10-21 12:41:33 UTC
Kto¶ znów wrzuci³ dipol Nadienki, jak wspomina³em to nie to samo. Antena
wiêcierzowa to pochodna od anteny discone (lub odwrotnie).
Rzeczywi¶cie jest anten± szerokopasmow± i o to mi g³ównie chodzi.
Przede wszystkim jest pionowa i nie zajmuje du¿o miejsca. Szukam
najlepiej jakiego¶ praktycznego rozwi±zania.
Czyli w teorii anten szukaj pod has³em "anteny zdefiniowane przez k±ty".
Polecam jak zwykle w takim przypadku "anteny i rozchodzenie siê fal
radiowych) D.J.Bema.
A ja nowsze, Bem mi siê zapodzia³, wydanie pana Szóstki.
--
Pozdrawiam Jacek :-)
"Z³e prawa s± najgorszym rodzajem tyranii."
jacekwozniak[wstawcotrzeba]onet.pl
Jacek WoŒniak
2009-10-21 13:01:16 UTC
Kto¶ znów wrzuci³ dipol Nadienki, jak wspomina³em to nie to samo. Antena
wiêcierzowa to pochodna od anteny discone (lub odwrotnie).
W ¿yciu! aby nie nie powiedzieæ w rzyci ;-)
Antena dwusto¿kowa lub tarczowo sto¿kowa to antena o impedancji okreslonej
przez k±t a wiecierzowa "kata" nie ma.
Kurna jak po nazewnictwie wiadomo sk±d siê czerpie wiedzê, czy z ksi±zek
czy internetu ;-)

Rzeczywi¶cie
jest anten± szerokopasmow± i o to mi g³ównie chodzi.
Jest to zwyk³y unipol lecz ze wzgledu na srednicê pasmo przenoszenia jest
do¶æ szerokie.

Przede wszystkim
jest pionowa i nie zajmuje du¿o miejsca. Szukam najlepiej jakiego¶
praktycznego rozwi±zania.
Zawieszony pod k±tem 45 deg drut o d³ugo¶ci 38,6m?

Mam opisy kilku anten pionowych, stara ksi±¿ka bez ok³adek, wiêc moge
podes³ac skany.
r***@gazeta.pl
2009-10-21 15:49:29 UTC
To jak kolega nazwie taką antenę ??

http://www.tpub.com/content/et/14092/img/14092_35_2.jpg

To też antena klatkowa - czy jak kto woli więcierzowa. chyba że jestem w
błędzie, w takim wypadku proszę o sprostowanie.

Tomek.
Stan
2009-10-21 17:40:11 UTC
Post by r***@gazeta.pl
[...]
Ja to nazywałem "klatka na małpy" nie wiem z czym kojarzyłem;
wys. ~7 m, 6 drutów, przeciwwag po 4 szt na pasmo po 1/4 fali
antena pracowała od 3,5 - 20 i WARC-e przy WSP 1,2 - 2,0
przyszły lipesze czasy i poszła w zapomnienie
--
Stanisław sp6eiy

__|__
---o-(_)-o--- de SP6EIY @ SP6RVT @ vy73